În ce fel este terapeutică alergarea?

Interviu cu Oana NĂSTASE, directorul Bucharest RUNNING CLUB

 

Se recomandă să faci mișcare câte 30 de minute, în fiecare zi, pentru a contracara efectele stresului și ale stilului de viață sedentar. Sunt însă din ce în ce mai mulți oameni care trec la nivelul următor și încep să alerge la maratoane. Nu neapărat pentru performanță, cât pentru sănătate.    

 

  1. Bucharest RUNNING CLUB este organizatorul Maratonului București Raiffeisen Bank, care în fiecare toamna ”ocupă” bulevardele capitalei cu mișcare, energie, sănătate. Și mult zâmbet. Evenimentul tot crește de aproape 10 ani. Ce îi motivează pe acești oameni?

 

Anul 2017 este special pentru Bucharest RUNNING CLUB premier events: competitia cu care am pornit si care a pus temelia alergarii sradale de masa in Romania implineste 10 ani. Pe 14-15 octombrie sarbatorim editia a 10-a a Raifeisen Bak Bucharest Marathon.  In acest an ne asteptam la peste 15.000 alergatori din 60 tari. Evolutia Bucharest RUNNING CLUB dar si a Maratonului Bucuresti a fost organica ; daca in 2008 erau cateva mii de participanti la singurul astfel de eveniment din tara , acum sunt multe mii care vin de pe tot mapamondul  la cel organizat de noi, iar in Romania, toate orasele  mari au inceput sa aiba competitii de alergare stradala pe distante mai lungi sau mai scurte.  Pe noi ne bucura toate categoriile de alergatori cu motivatiile lor multiple. Acum ma gandesc la dezvoltarea turismului sportiv – la maniera moderna de a ne arata si promova capitala prin evenimente sportive de masa. Oamenii au o pasiune – alergarea si folosesc prilejul unui maraton sau semimaraton international pentru a vizita o alta destinatie. Noi promovam capitala si Romania cu mare incredere si mandrie. In acelasi rand alergatoii romani care calatoresc in strainatate fac cinste Romaniei – sunt cetateni europeni si universali liberi, sportivi, activi, moderni.

 

  1. În ce fel este terapeutică alergarea? Cunoașteți probabil mulți oameni care și-au depășit anumite suferințe, fizice sau psihice, prin alergare. Ne puteți da un exemplu?

 

Alergarea este terapeutica pe toate nivelurile: pentru amatori este dorinta de a face miscare intr-un mod simplu; dupa primele antrenamente si dupa primii kilometri realizezi ca gandurile incep sa se limpezeasca, incepi sa te relaxezi mintal si psihic iar daca alergi constant simti cu adevarat efectul endorfinelor si ai experienta unor sentimente de eliberare, multumire de sine, satisfactie. Eu personal am experienta celor mai bune idei cand alerg , cand meditez si cand am conversatii tip coaching.  Sportivii cu dizabilitati sunt extraordinari: familia Popa din Bucuresti vine la fiecare editie: domnul Popa are ambele membre afectate si merge incet, in carje. Vine cu sotia, imbracati frumos, in costume nationale si participa la Cursa Populara. Pentru a parcurge cei 3 km, pleaca cu o ora inaintea startului. Merge incet si demn alaturi de sotia sa. Sunt  frumosi si mandri de costumele lor si de mesajul pe care il transmit atat alergatorilor dar si publicului.

 

  1. Cum se pot depăși limitele fizice, prin alergare? (ma gandesc la armele cu care sa te dotezi: disciplina, tenacitate, vointa, capacitatea de a prioritiza si a alunga balastul din viata ta (pt a avea timp de antrenament, renunti la altele – la obiceiurile proaste)

 

Pentru cei competitivi, alergarea si lupta cu propriile limite este un mod de autoeducare, autodisciplinare. Exista deja studii care arata coralarea dintre un program riguros de antrenament cu o tinta clara de performanta si cresterea eficientei si productivitatii individului la locul de munca.  Pentru altii este momentul lor de glorie atins prin sport- alergare. Momentul cand ai incheiat un semimaraton sau maraton dar chiar si prima cursa de 3, 5 sau 10 km este unic: faptul ca ai reusit ceva ce nu puteai sau nu-ti inchipuiai ca poti acum 1 luna sau 1 an este fantastic; iar daca te afli printre castigatori si ai atins performante speciale, alergarea devine o pasiune si chiar o dependenta. Adrenalina concursului este la cote maxime; noi, ca organizatori o simtim din plin; iar cand o traiesti, este momentul acela de glorie cand iti spui „eu am facut asta”, cand treci linia de sosire cu lacrimi in ochi si iti imbratisezi familia cu o pasiune pe care nu ai mai simtit-o de mult.

 

  1. Există un anume tip de mindset la care ajungi, ca alergător? (Cat de profunde sunt transformările din mental? E vb despre o minte mai echilibrata, mai sanatoasă, fără reflexele falsului confort al civilizației actuale, dominată de capcanele tehnologiei)

 

Sunt multe cazuri de alergatori foarte pasionati care si-au descoperit vocatia si si-au transformat cariera prin alergare. Noi lucram cu cativa oameni dintre acestia care s-au dedicat foarte mult sportului si alergarii iar acum a devenit meseria lor : Victor Vlad si Stefan Oprina care sunt si alergatori si antrenori; Gabi Solomon care este un motor al organizarii de evenimente si al sportului dedicat unor cauze; Andrei Rosu care s-a transformat din corporatist in sportiv si a  devenit celebru. Andrei a devenit si coach si public speaker tot prin alergare si anduranta; traduce experienta si etapele necesare pentru a depasi anumite limite fizice in termeni de business si dezvoltarea performantelor in cariera. Tehnologia si confortul fiecare luate separat sunt concepte benefice. Problema este ca noi confundam lenea cu confortul si dependenta de placeri facile venite prin ecrane cu tehnologia. Fiecare aspect al tehnologiei trebuie trecut prin filtrul gandirii si utilizat atat cat este intr-adevar „util”.  Daca observi ca scroll-ezi compulsiv ecranul telefonului chiar ore in sir, poate si noaptea in pat inainte sa adormi, da, asta este o dependenta nociva si mai bine alergi un tur de parc sau de bloc – fiecare dupa nivelul propriu de antrenament – si cu siguranta somnul va fi mai bun dupa aceea.

 

  1. Dacă vorbim de sănătate, să ne referim și la cea a familiei. Multe familii aleargă împreună. (antrenamentul, pregatirea, participarea la maraton sunt activitati care, facute impreuna, consolideaza relatiile intre soti, au puternic impact formator, asupra copiilor, este o forma de educatie continua)

Da, avem multe exemple de cupluri care alearga impreuna. A inceput un sot si l-a molipsit si pe celalalt. Unul dintre ambasadorii BRC  – Daniel Osmanovici este un om de televiziune profesionist, recunoscut si un alergator tenace care a atras-o si pe sotie, chiar si pe copii, iar acum au vacante active, city-break-uri in jurul competitiilor importante europene. Acum cateva editii a avut loc un moment extrem de emotionant cand un alergator ne-a cerut sprijinul in a organiza cererea in casatorie a alesei lui, chiar pe linia de sosire, dupa ce au incheiat cursa impreuna. A fost fabulos.

 

  1. Sunteti si dvs un alergator pasionat. V-am văzut la maraton, cu soțul și băiețelul. Cum ati început să alergați? Cum ține pasul cel mic?

 

Eu sunt alergator de timp liber si fac sport de intretinere. Imi place miscarea, imi place sa alerg pentru bucuriile care vin la pachet, in jurul acestei actiuni: ideile bune, claritatea gandirii, detensionarea musculaturii dupa ore intregi de munca statica . Cand alergam in familie este ca o petrecere in aer liber: radem, ne luam la intrecere pe distante scurte, ne punem ochelari caraghiosi si flori in par. Daca este un eveniment , o competitie  – este tot un prilej sa  fim impreuna, sa donam pentru o cauza in care credem, sa-i aplaudam pe cei care au performante deosebite, sa ne intalnim cu prieteni si sa ne distram in mod sanatos, solar, ludic.  Mai mult, pentru Luca, fiul nostru de 4 ani, este exemplul personal, pentru ca se stie – copiii nu fac ce li se spune ci eventual  ceea ce vad  in familie.

 

  1. Exista o reteta de program zilnic, de plan de bătaie, de echipament, pentru un incepător care vrea sa se antreneze pt un maraton?

 

Aceasta este o intrebare cheie: nimeni nu ar trebui sa se apuce de alergare si de sport cardio, fara o verificare medicala. Noi recomandam tuturor participantilor la competitiile noastre sa faca verificari periodice si nu doar la medicul de familie dar si la cardiolog sau la medicul sportiv. Sunt cazuri multe  de oameni care colapseaza la competitii pe fondul stresului, oboselii, deshidratarii care se suprapun cu o slabiciune a unui organ si rezultatul poate fi fatal. Regula nr 1 – verificarea permanenta a starii de sanatate. Daca asta este indeplinita, apoi te poti gandi la un antrenor – efortul si miscarile mai ales la incepatori dar si la cei care vor sa treaca de la un nivel de performanta la urmatorul trebuie atent recomandate si studiate. La fel de important este sa alegi pantofii de alergare corecti, care sunt potriviti pentru tine;  ar mai trebui facuta masurarea presiunii si inclinatiei talpilor la contactul cu solul. La Bucharest Marathon si la Bucharest Half Marathon, prin  parteneriatul strategic de 7 ani cu adidas, exista standuri de incercare si sunt prezentate varfurile de gama ale sezonului pentru pantofi de alergare . In 13-15 octombrie vom fi in Piata Constitutiei cu echipamente de alergare de cea mai buna calitate.

 

 

  1. S-au format comunități în care oamenii să se poată antrena împreună?

Da, sunt multe comunitati si grupuri de alergare. Acum ma gandesc la cateva dar sunt multe: Trupa lui Fane, Elite Running, RoClubMarathon, 321Sport. In fiecare parc mare din Bucuresti sunt grupuri de alergare dar si competitii de parc: Herastrau, IOR- Titan, Tineretului. In fiecare parc mare din tara sunt, la fel,  grupuri de alergare.  Sunt foarte inspirationale grupurile din companii: Petrom Runners, Raiffeisen Runners, Uniqa Asigurari – care are un program de wellbeing pe 3 piloni – alergare/fitness, slabit, fumat (program de sprijin pentru a se lasa de fumat) , PWC Run4Fun grup. Companiile si-au schimbat cultura organizationala prin alergare iar angajatii au devenit mai constienti; mi-au placut povestile unor consultanti care nu-si mai invita clientii la restaurant ci ii invita la alergare ca intalnire de afaceri.

 

  1. Multumim pentru interviu. Un sfat final?

Ma gandesc la o axioma personala si la un sfat:  J Fiecare om e dator sa evolueze si sa fie fericit!  Iar alergarea  este o pârghie subtilă care îl face pe alergător să fie un om mai bun decât varianta lui sedentară” – Oana Năstase.

 

 

Lasa un comentariu aici!

Lasă un răspuns