Connect with us

Timp Liber

Ce criterii de selecție folosim pentru a achiziționa o mașină?

Published

on

Industria auto trăiește zilele acestea niște schimbări pe care mulți dintre noi nu le mai înțelegem. Un țări și uniuni din Europa, America de Nord sau China își declară opțiunea fermă de a elimina motoarele cu ardere internă în viitorul apropiat în vreme ce marii producători au îndoieli cu privire la posibilitatea implementării acestei schimbări într-un mod rațional, fără a perturba cumpărătorii sau rețeaua de distribuție a energiei electrice. Inițiative legislative sunt contestate vehement, profesioniștii din domeniul blamând ignoranța birocraților care fac legi fără a înțelege fenomenul. În același timp, ecologiștii de top aplaudă fericiți, considerând că cheia spre o viață fără cusur a fost în sfârșit găsită.

Dar hai să vedem ce se întâmplă cu adevărat în lumea reală?

Pandemia a avut un rol devastator asupra lanțului de aprovizionare din toate industriile, iar cea auto nu a fost în niciun caz ocolită. Astăzi se pare că se simte mai bine, în sfârșit au apărut cifre care arată că producția de autovehicule electrice s-a situat în final pe trendul previzionat.

În ceea ce privește vânzările, vehiculele complet electrice și cele hibride continuă să înregistreze creșteri impresionante, acestea datorându-se fără îndoială numărului tot mai mare de reglementări menite să ne conducă spre atingerea dezideratului de emisii zero. Iar dacă până acum creșterile își etalau procentele impresionante pe fondul plecării de la o bază minimă, acum acestea devin cu adevărat semnificative.

Eliminarea motorului cu ardere internă ridică în continuare noi probleme producătorilor de automobile și furnizorilor lor, obligându-i să își reevalueze capacitățile și să le adapteze la cererea în schimbare.

Advertisement

Între vehiculele propulsate de motoare cu ardere internă și cele electrice există evident atât asemănări cât și deosebiri. Spre exemplu, indiferent de tipul de propulsie ales, cu orice tip de vehicul se pot accesa serviciile unui atelier de detailing auto de genul  https://www.autocarestore.ro/. Altfel, cea mai evidentă diferență constă în lipsa motorului cu ardere internă și a rezervorului de combustibil în cazul vehiculelor electrice. Cele două tipuri de vehicule se bazează pe componente cheie fundamental diferite, în cazul vehiculelor electrice fiind folosite mai puține piese în mișcare decât în cazul celor electrice. Acest lucru face ca automobilul electric să fie mai ușor de întreținut decât cel tradițional, acționat de un motor cu ardere internă.

Este adevărat însă că în cazul vehiculelor electrice anumite piese necesită o atenție suplimentară față de vehiculele echipate cu motoare cu ardere internă, existând și piese critice comune.

Diferențele dintre sistemele de frânare ale celor două tehnologii de pildă, includ frânarea regenerativă, folosită cu succes în cazul autovehiculelor electrice. Inovațiile tehnologice întâlnite în domeniul energiei electrice au permis o dezvoltare revoluționară a acestora. Practic, producătorii au găsit o modalitate de a folosi energia cinetică a vehiculului pentru a pune motorul electric în marșarier, încetinind deplasarea acestuia și returnând energie electrică în baterie. Deși acest tip de frânare este mai eficientă, aceasta nu are aceeași putere de oprire ca al frânării hidraulice. Din acest motiv, vehiculele electrice sunt echipate cu mecanisme convenționale de frânare pentru situații de urgență, acestea intrând în serviciu doar atunci când este necesar.

Dar pentru că orice soluție generează la rândul ei o problemă, și în acest caz producătorii au remarcat apariția unei situații care nu a fost luată în calcul: apariția ruginii pe discurile de frână! Chiar dacă discurile de frână sunt fabricate cu aceeași tehnologie ca și în cazul celor pentru vehicule echipate cu motoare cu ardere internă, ele sunt mult mai rar utilizate. Astfel, chiar dacă mașina este condusă în mod regulat, aceste componente sunt susceptibile la rugină. Totuși, nu există niciun risc din punct de vedere al siguranței în trafic, avem în discuție un inconvenient de natura pur estetică. Problema a fost identificată de dealerii de mașini, care aveau pe stoc multe unități și întâmpinau greutăți în vânzarea lor datorită aspectului neplăcut. Pentru ameliorarea acestei probleme, producătorii au introdus în procesul de fabricare al discurilor de frână nitrocarburarea feritică, un proces termic ce mărește rezistența la coroziune a acestora.

O particularitate a vehiculelor electrice este echiparea lor cu componente electrice și electronice complexe. Înainte de pandemia de COVID-19, lanțul de aprovizionare pentru acest tip de componente funcționa după o rețetă clasică și patentată: furnizorii off-shore tradiționali livrau către întreaga industrie auto, din Europa, Statele Unite, Japonia sau Coreea, reușind să asigure fluxul necesar. Deficitul de componente, întârzierile logistice și disfuncționalitățile apărute în lanțul de aprovizionare au arătat că acest model nu mai funcționează, astfel încât industria auto s-a repoziționat. Asistăm astfel la o schimbare masivă a strategiilor marilor producători de mașini, care caută producători locali, situați pe același continent, capabili să producă în parametrii tehnici, de volum și de preț astfel încât să nu afecteze procesul de producție. Astăzi, producătorii autohtoni loviți ieri de globalizare au primit o nouă șansă, în mod ironic aceasta fiind generată de pandemie!

Advertisement

Este important pentru fiecare dintre ei să prindă această oportunitate, mai cu seamă că o parte importantă din producătorii de vehicule electrice se grăbesc să facă declarații de intenție și să își fixeze obiective cel puțin îndrăznețe. De pildă Toyota își propune ca vânzările sale de vehicule electrice să reprezinte 70% din vânzări până în anul 2030, în vreme ce Honda are în plan ca exporturile de mașini către piața americii de nord să fie 100% electrice până în anul 2040.

În acest timp, Europa pare un pic mai ponderată, căutând soluții alternative la soluția alternativă a electrificării! Grupul VW lucrează susținut la obținerea unor combustibili sintetici, similari motorinei, dar cu emisii zero, efort susținut și de alți parteneri europeni și Japonezi.

În aceste condiții, zilele astea cel mai bun sfat în alegerea unei mașini noi este să nu vă grăbiți. Mergeți cu mașina veche la un atelier de detailing ce o va face să arate ca nouă și lăsați piața să se așeze!

Advertisement
top-shop.ro%20
Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.




Trending